fredag 19 juli 2013

THEY ORDERED CHAMPAGNE BUT STILL LOOK THRISTY

efter alla youtube klipp som jag har suttit och tittat på med skrivblock och penna i högsta hugg är det en viktig punkt som varit central i de alla när det gäller fettförbränning, nämligen metabolism. metabolismen, kanske mer känt som ämnesomsättningen, är avgörande när det kommer till hur snabbt respektive långsamt det man stoppar i sig förbränns.

beroende på om ens ämnesomsättning är låg eller hög förbränns maten och fettet olika snabbt. låg metabolismen används ofta som en ursäkt, men faktum är att detta faktiskt kan vara en stor anledning till varför man inte får de resultat man önskar. man kan slita och kämpa i timmar på löpbandet och ändå få nöja sig med en knapp förändring, medan andra kan stoppa i sig nästan precis vad som helst utan att det påverkar deras kroppsform det minsta. det låter orättvist, och det är det också. riktigt jävla orättvist. men som tur är så finns det saker som kan påverka takten på ens ämnesomsättning. det här med att ämnesomsättningen är helt och hållet genetisk stämmer faktiskt inte helt och hållet och man behöver inte acceptera en alldeles för långsam fettförbränning.

genom att öka ämnesomsättningen, det vill säga snabba på den, bränner man mer fett i vardagen. detta är alltså nyckeln till att bli av med det där envisa fettet runt magen, höfterna eller låren som vägrar ge med sig. jag tänkte dela med mig av åtta tips som jag värdesätter högt. det finns säkert hundra myter om mirakelråvaror och mirakelövningar som ger dig drömkroppen, men det är de följande åtta punkterna som enligt mig väger tyngst och är både logiska och rimliga.

det första och allra viktigaste när det gäller en ökad metabolism är muskelmängden. ju mer muskler man har, desto mer energi förbrukas vilket betyder att mer fett förbränns. detta är förklaringen till varför män har en högre ämnesomsättning än kvinnor, då de har mer muskelmassa rent genetiskt. så tips nummer: bygg muskler. var inte rädd för att styrketräna så som biffarna på gymmet gör. var inte rädd för att lyfta tungt och frukta inte hantlarna som känns alldeles för tunga. många, främst tjejer, är rädda för att förvandlas till bodybuilders över en natt. då undviker man tunga vikter och satsar på cardio samt de traditionella armhävningarna, situpsen och squats. men detta är inget man behöver oroa sig för. musklerna formar bara kroppen ytterligare och det krävs riktigt hård träning, enorma mängder protein och bulk för att få kroppen en bodybuilder har.

tips nummer två är ett tips som jag kan erkänna att jag inte helt och hållet följer själv, nämligen att skippa långdistans träningen och ersätta den med kort och intensiv intervallträning. för en van löpare kan detta kännas som en stor omställning och därför får man ändra på vanorna gradvis och ta ett steg i taget. det handlar alltså om att springa allt vad man har i en minut, vila/gå i trettio sekunder, sedan köra igen. tidsintervallerna kan man givetvis bestämma själv. jag brukar till exempel köra tre minuters intensiv löpträning, sedan två minuters joggande innan jag ökar hastigheten i tre minuter igen. detta om och om igen under trettio minuter, men som sagt - man kan anpassa intervallträningen efter ens egna preferenser. anledningen till varför intervallträningen rekommenderas så starkt är för att den inte bryter ned musklerna på samma sätt som långdistansträning. och eftersom målet är en hög ämnesomsättning behövs musklerna för att hålla tempot högt.

vatten är punkt nummer tre. det låter kanske lätt, att dricka vatten kontinuerligt och fylla på med vätska under dagen, men detta är något de allra flesta av oss slarvar med. jag är tyvärr en av de, men man får påminna sig själv. ha alltid med dig en vattenflaska och ha som mål att tömma den under dagen. vätska stabiliserar nämligen processen och behövs för en optimal fettförbränning.

att äta många små mål under dagen är ett sätt att hålla igång förbränningen och undvika att den avstannar. därför ska man inte skippa frukosten för då sätts inte förbränningen igång helt innan man äter lunch. lägg in mellanmål och se till att det går tre timmar mellan dina mål.

ät protein då det kräver mer energi av kroppen och snåla inte med kanelen. strö på kanel på frukostgröten, yoghurten, äpplet och bananen. kanelen minskar nämligen utsöndrandet av kanel och gynnar därför dig som vill ha en ökad metabolismen.

sist men inte minst vill jag poängtera effekten av ämnet capsaicin. capsaicin hittar du i chili, vitlök och ingefära och det här ämnet ökar värmeproduktionen i kroppen och därmed även förbränningen. och med det avslutar jag min lilla guide. alla dessa ovanstående tips har en bevisad effekt på en högre ämnesomsättning, men precis som med allt annat är det väldigt individuellt. jag som till exempel är uppväxt med en pappa som kommer från ett land där kryddiga och starka grytor är basfödan har ätit stark mat hela mitt liv och min kropp är därför van vid dessa kryddor. det ger därför inga märkbara resultat. men de fyra första punkterna är punkter som gäller alla oavsett livsstil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar