lördag 6 juli 2013

OBLIQUE OBLIVIATORS

jag vill tipsa er alla om min absoluta favoritövning vad gäller träning av mage. när folk tränar magen i syfte att framhäva abs och få så kallade magrutor är det lätt att fastna i samma gamla vanliga övningar som inprintats i ens hjärna sedan basketfysen i trean. jag pratar förstås om sit-ups i alla dess former, plankan och benlyft. och visst tränar det magen, men som med all träning måste man variera sig. inte bara för att göra det hela roligare och mindre monotont, utan också för att komma åt allt.

jag var själv fast i sit-ups träsket och intalade mig själv att de där hundra extra sit-upsen skulle ge resultat. men när jag för ungefär en månad sedan satte mig ned och gjorde upp nya pass såg jag till att fylla ut dessa pass med nya och fräscha övningar, och däribland den övning som jag numera kommer på mig själv att göra för skojs skull - oblique obliviators.

extended obliques kallas magens sidomuskler och det är ofta dessa som glöms bort när magen ska tränas. det finns flera olika övningar som tränar dessa muskler, som till exempel sidocrunches eller hastiga russian twists, men enligt mig är det oblique obliviators som är den bästa när det handlar om kombinationen goda resultat och rolig övning. man blir inte överdrivet trött eller utmattad heller, vilket betyder att man kan göra i princip hur många man vill med korta vilopauser där emellan. genom att träna sidomusklerna formar man liksom hela magen. midjan blir tightare och magrutorna framhävs som bara den.

jag försökte hitta en liten bild eller tutorial video på hur man utövar den här övningen, men det var ganska svårt. här hittar ni iallafall hela klippet där just denna övning förklaras någon gång i mitten om jag inte minns fel. men ett tips är att kolla på hela klippet, för detta är bra och lätta övningar som verkligen formar och ger bra resultat. laura london är en stor inspiration och vad gäller just mage kan jag starkt rekommendera hennes videos. jag brukar köra övningen med en åtta kilos hantel eller kettlebell, men detta är något som jag successivt kommer att öka under träningens gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar