fredag 5 juli 2013

BEFORE THE LIMELIGHT STOLE YOU

jag hade inte några förväntningar på kanyes yeezus. inte för att jag trodde att det skulle vara dåligt, och inte för att jag inte trodde att kanye inte kunde göra det igen, utan mest för att det är bäst så. det är bäst att inte veta något, inte höra något och inte läsa något, utan helt enkelt bara sätta sig ned med albumet och lyssna rakt igenom det. så gjorde jag med channel orange, så gjorde jag med g.o.o.d. och sen även med yeezus.

resultatet: jag är besatt. jag är så så imponerad av alla låtar utom två på kanyes senaste platta och albumet går på repeat. det funkar lika bra till gympasset som till rålishänget och sena sommarkvällar. men allra bäst blir det när man lyssnar på det, som jag gjorde här i veckan, på väg hem från kompisarna en varm men lite mörk sommarnatt. kom på mig själv med att gå extra långsamt hem bara för att hinna lyssna några sekunder till.

albumet läckte ju, men jag lyssnade ändå inte på det förrän releasedatumet den artonde. jag är lite av en princip-människa vad gäller sånt. men sen dess har jag lyssnat på det varje dag. jag har sprungit till send it up, somnat till blood on the leaves och suckat, varit arg och byggt upp ilskan till hold my liquor.

kanye är så talangfull just för att han faktiskt kan matcha bra beats med brutala texter som inte bara fastnar utan som träffar en och berör eller väcker tankar. det var i london på hans uk konsert som jag insåg hur grym han är. innan den var han en bra rappare, men nu är han nog lite av ett geni. det syntes så mycket på honom att han rappar för att förmedla något. orden som kommer från hans mun är väl genomtänkta och det handlar inte om snygga tjejer och pengar. det är inte bara ord eller historier utan det är djupare än så. och det gillar jag.

we could've been somebody. thought you'd be different about it. now i know you not it, so let's get on with it. we could've been somebody. instead you had to tell somebody. let's take it back to the first party, when you tried your first molly and it came out of your body. running naked down the lobby, and you was screaming that you love me. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar