torsdag 13 juni 2013

BEAT THE ODDS BEAT THE FEDS

jag har spenderat många timmar med ipaden i högsta hugg för att desperat få veta allt som finns att veta om deffning, kost, träning och muskler i hopp om att få lite klarhet och i hopp om att med största säkerhet nå mina mål så effektivt som möjligt. men resultatet blev tyvärr den raka motsatsen. det finns så många teorier, så mycket fakta och så många åsikter att ju mer man läser desto galnare blir man. det som gör mig allra mest förvirrad är den biten som handlar om den praktiska träningen.

personligen så finns det ingen känsla som toppar den man känner efter att man har sprungit åtta kilometer. svetten rinner, benen värker men det är med ett leende på läpparna som jag långsamt promenerar hem från gymmet för jag vet att jag har gjort mitt allra bästa. därför blir jag lite stressad när det under en deffningsperiod är styrketräningen som ska stå i fokus. det handlar om att lyfta tungt och stimulera musklerna för att i det långa loppet behålla dom, och konditionsträningen hamnar i bakgrunden eftersom den har en negativ effekt på muskeltillväxten. när man springer/cyklar längre distanser utsöndras det mer kortisol i kroppen. stresshormonet kortisol bryter effektivt ner proteinet i kroppen och det är av den anledningen som långdistans träning under en deffningsperiod inte rekommenderas.

konditionen har under de senaste sex månaderna varit mitt största fokus och jag har gjort enorma framsteg vad gäller tid, snabbhet och uthållighet. därför känns det inte bra alls att jag nu ska skära ned på minuterna på löpbandet och ersätta dom med styrka. 

det är med en ganska stor klump i magen som jag har lagt upp en ny plan vad gäller kondition. jag har ersatt långdistans löpningen med HIIT och försöker vänja mig vid omställningen. 

jag vet att det är viktigt att variera sig vad gäller all träning och därför vet jag att det här är positivt. HIIT är inget som kroppen kan vänja sig vid och anpassa sig efter och därför blir det en lika stor utmaning varje gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar